Zakup nowej bramy garażowej niestety nie należy do najtańszych wydatków, dlatego też tym bardziej warto postawić na wysokiej jakości modele, które nawet po wielu latach użytkowania spełniać będą swoje podstawowe zadania. Niniejszy artykuł to doskonały wybór właśnie dla tych osób, które planują zakup nowej bramy garażowej do domu jednorodzinnego, ale nie wiedzą na które parametry zwrócić szczególną uwagę.
Moda na segmentowe bramy garażowe
W ostatnim sezonie największym zainteresowaniem cieszą się wygodne bramy garażowe segmentowe, które doskonale sprawdzą się nie tylko do domu jednorodzinnego. Aby nie było problemów z montażem należy zwrócić uwagę przede wszystkim na wysokość nadproża. Mowa tutaj oczywiście o odległości od krańca górnego otworu wjazdowego do samego sufitu garażu. Aby swobodnie korzystać z bramy garażowej niezbędne jest przynajmniej 210 mm. Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że ogromną rolę odgrywa również szerokość węgarek, a dokładniej mówiąc wewnętrznych bocznych przestrzeni bezpośrednio od krawędzi otworu wjazdowego do głównej ściany garażu. Aby bez problemu zamontować dowolny napęd bramy wymagana jest szerokość minimum 100 mm.
Na co zwrócić uwagę?
Osoby, które chcą skorzystać z dobrodziejstwa automatycznych bram garażowych powinny zwrócić uwagę na długość garażu. Jeżeli garaż będzie mniejszy niż 3,3 m to niestety mogą pojawić się mniejsze lub większe problemy. Zadbać należy także o to, aby na wysokości prowadnic nie znajdowały się elementy, które uniemożliwią montaż instalacji odpowiedzialnych za prowadzenie bramy. Brama garażowa będzie wygodna w użytkowaniu tylko przy odpowiedniej szerokości. Przy zwykłych pojazdach w zupełności wystarczy szerokość ok. 2,5 m. Osoby, które mają większe auto terenowe powinny rozejrzeć się za nieco szerszymi modelami. Szersze bramy garażowe sprawdzą się również wtedy, gdy wjazd wymagać będzie kłopotliwego manewrowania. Przy dwóch autach w razie możliwości warto rozważyć zakup podwójnych bram do garażu. W przypadku bram garażowych ogromną rolę odgrywa także ich niezawodność, komfort użytkowania, estetyka i energooszczędność. W Polsce pogoda niestety pozostawia wiele do życzenia, dlatego też warto postawić na ocieplone bramy, dzięki którym będzie można sporo zaoszczędzić na ogrzewaniu.
Czym wyróżniają się bramy segmentowe?
Segmentowa brama garażowa jak powszechnie wiadomo składa się z paneli, które są połączone ze sobą specjalnymi zawiasami. Poszczególne panele wypełniane są pianką, dzięki czemu można liczyć nie tylko na ochronę przed zimnem, ale również na ochronę przed dokuczliwym hałasem. Dużym atutem bram segmentowych garażowych jest to, że dostępne są one w wielu wzorach i kolorach, dzięki czemu można dopasować je do każdego domu jednorodzinnego. Bramy segmentowe zaprojektowane zostały w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać wolną przestrzeń nie tylko przed garażem, ale również wewnątrz niego. Segmentowe bramy doskonale sprawdzą się przede wszystkim przy dość krótkich podjazdach i niewielkich garażach. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które garaż mają wychodzący bezpośrednio na ulicę. W zależności od swoich indywidualnych potrzeb i preferencji można wybrać modele, które prowadnice mają na ścianie albo na suficie. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że można wybrać nie tylko bramę boczną, ale również górną. Największym zainteresowaniem cieszą się obecnie bramy wykonane ze stali ocynkowanej. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby wybrać bramy wykończone dekoracyjną okleiną drewnopodobną. Dużym zainteresowaniem cieszą się także bramy wykonane z naturalnego drewna. W tym konkretnym przypadku warto postawić na mahoń, sosnę albo świerk.
Rozwierane (skrzydłowe) bramy garażowe
Najtańszym i najprostszym rozwiązaniem są oczywiście bramy garażowe rozwierane. Wysokiej jakości bramę tego typu można kupić już od 700 zł. Dzięki prostej i intuicyjnej konstrukcji można liczyć na szybki i bezproblemowy montaż. Identycznie wygląda również sytuacja w przypadku konserwacji. Największym zainteresowaniem cieszą się bramy garażowe robione w całości z drewna sosnowego, dębowego albo świerkowego. Wielu renomowanych producentów korzysta także z niezawodnej blachy trapezowej. Brama rozwierana składa się z ościeżnicy i specjalnych skrzydeł, które umocowane są na zawiasach. Największą wadą bram tego typu jest to, że dostępne są one wyłącznie w wersji ręcznej. Brama otwiera się oczywiście na boki, dlatego też trzeba mieć nieco wolnego miejsca na podjeździe.
Praktyczne bramy uchylne
Osoby, które zwracają uwagę przede wszystkim na cenę, mogą postawić na bramy garażowe uchylne. Wysokiej jakości bramę tego typu można kupić od 800 do 1500 zł. Warto jednak wyraźnie zaznaczyć, że bramy uchylne niestety nie sprawdzą się najlepiej na krótkich podjazdach. Do komfortowego użytkowania wymagane jest minimum 1,5 metra przed bramą. Wynika to oczywiście z tego, że dolna część skrzydła jest otwierana na zewnątrz garażu. Największym zainteresowaniem cieszą się obecnie bramy uchylne płytowe, które w całości wykonane są z niezawodnej blachy usztywnianej specjalnymi płaskownikami stalowymi. Przednia blacha stalowa ocynkowana bardzo często pokryta jest poliestrem. Nowoczesne bramy uchylne mogą pochwalić się bardzo oryginalnych wzornictwem, dzięki czemu staną się najlepszą wizytówką posesji.
Nowoczesne bramy garażowe rolowane
W domach jednorodzinnych coraz częściej można spotkać bramy garażowe rolowane, które jeszcze kilka lat temu pomijane były z powodu wysokie ceny. Nowoczesną bramę rolowaną można kupić już od 2000 zł. Pamiętać należy również o tym, że trzeba doliczyć także koszty fachowego montażu. Mechanizm działania bram garażowych do złudzenia przypomina mechanizm klasycznych rolet okiennych. Specjalny płaszcz skrzydła nawija się automatycznie na wał napędowy w płaszczyźnie pionowej. Największym atutem bram rolowanych jest oczywiście to, że nie zajmują one miejsca w garażu i przed nim. Największym zainteresowaniem cieszą się oczywiście bramy z napędem elektrycznym. Aluminiowe bramy wyróżniają się dużą odpornością na korozję. Godne uwagi są zwłaszcza niezawodne bramy rolowane zabezpieczone przed włamaniem.